8 augustus 2017
Deze verbindingsstraat kwam tot stand in 1836 bij de aanleg van de spoorweg door onze gemeente. Daar door de spoorweg talrijke velden voor onze landbouwers onbereikbaar werden, waren de Staatsspoorwegen zo inschikkelijk om ter compensatie naast de spoorlijn zijwegen te voorzien.
Die bleven echter in breedte beperkt en men hield geen rekening met het toekomstig verkeer. Mogelijk was het voor de Staat ook een voordeliger oplossing dan meer gronden te moeten onteigenen dan voor de spoorweg noodzakelijk was. In ieder geval, Buggenhout verwierf over de gehele lengte van de spoorweg op haar grondgebied (circa 4 km) een zijweg, wat als zeer uitzonderlijk mag worden beschouwd. In de loop der jaren kregen al die zijwegen, van Spoorwegstraat tot Reigersdreef, een aparte naam, behalve deze verbindingsstraat. Ze werd gemakshalve als een uitloper van Hooilaart beschouwd. We moeten erkennen dat de betrokken zijweg ooit deel uitmaakte van het langs het noorden gelegen grote Hooilaart. De percelen die deels werden geamputeerd waren achtereenvolgens gekend met de toponiemen de Coenshaege, het Herdersvelt en de Rollebaen. Eigenlijk leed de Coenshaege weinig hinder door de spoorweg. Wat overbleef van de Rollebaen kon langs onze huidige Koudehaard worden bereikt. Van het Herdersvelt bleef daarentegen een deel langs de noordkant van de spoorweg verweesd achter. Door de aangebrachte zijweg kon het nadien toch nog worden bebouwd met een woning die later werd vervangen door het huidige huisnummer 94.
Vermoedelijk werd het perceel eertijds Herdersvelt genoemd wegens de bodemgesteldheid en zijn benuttiging. In 1690 was het reeds akkerland, maar mogelijk was het tevoren mager grasland waar schaapherders met hun kudden aan hun trekken kwamen. Het is aan die vroegere toestand dat de nieuwe straatnaam Herdersveld laat herinneren.